Föraktet

Många bloggare har börjat ta upp myten(?) om kvinnligt förakt mot andra kvinnor, bl.a. www.ladydahmer.se och Fanny, www.arsinoe.se.

Det jag tycker är intressant är att Lady Dahmer pratar om föraktet som en myt som vi inte ska upprätthålla, jag håller med henne till en viss del. Fanny skriver att det kvinnliga föraktet finns, men framförallt på stereotypt kvinnliga områden, jag håller också med henne till en viss del. 

Lady Dahmer skriver att män snackar lika mycket skit som kvinnor. Om man vill framstå som trovärdig tycker inte jag att man ska uttala sig om det, för det går inte att mäta och ingen vet hur det egentligen är procentuellt. Men det är inte det viktigaste. Det som är mest relevant är att inte uttala sig om vad kvinnor INTE kan.  Jag tycker att det är okej att säga att många kvinnor pratar skit och är avundsjuka på andra framgångsrika kvinnor, för det är sant, många kvinnor blir irriterade om en annan kvinna lyckas och då är det smidigt att trycka till för att kortsiktigt må lite bättre. Däremot att påstå att ALLA med snippa ALLTID snackar skit och att vi ALDRIG kan umgås flera stycken samtidigt. Det är en stor fet myt. En stor fet myt som sätter ett helt kön i dålig dager och tillåter föraktet mot kvinnor att fortsätta frodas.

Som vanligt vill jag ta reda på roten till allting. Varför är det så och varför är det si. Jag tycker hela grejen med avundsjuka och nertryckningar är oerhört intressant. Varför sticker det i ögonen på både män och kvinnor när en annan person lyckas? Jag tror att kvinnor kan ha lättare för att sticka kniven i ryggen på andra kvinnor för att kvinnor generellt är i underläge i samhället. Mannen är normen. Undermedvetet försöker många kvinnor upphöja sig till det översta skiktet "mannen" med ett "könsbyte" genom en nedtryckning av en annan kvinna och då på något sätt tycka att man är lite bättre, att man inte är en "löjlig kvinna". Det vi måste komma ihåg är att denna problematik beror på kvinnans underläge, inte på könet man eller kvinna. Problematiken är frukten av att forma in människor i kön och en allmän nedvärderande syn på kvinnor som formats under lång tid, inte på att kvinnor är "missunsamma och rovlystna".  De flesta kvinnor är fantastiska, kärleksfulla varelser, precis som de flesta män!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0